20071015

Veckans bokfemma

...handlar om priser.

Topp fem författare som jag vill ge ett pris

Var och en av dessa får, förutom äran, obegränsat med skrivmaterial, blanke ark og farvestifter tell så att de kan fortsätta skriva.

Thomas Pynchon. För att då kommer han väl och hämtar det in person? Väl? Snäääääälla? Äsch, han kan få det ändå; den typen av galenskap måste belönas i dagens baserat-på-en-sann-historia-klimat. Specialpris: en liten kamera att ta med till Reclusive Geniuses Club och filma i hemlighet. Jag lovar att behålla det för mig själv, Tom! (Against the Day)

Gitta Sereny. För att det var henne jag hoppades på när jag såg så här besviken ut. Och för att hennes utgrävningar i mänsklig ondska tyvärr aldrig blir ointressanta. Specialpris: Stina Nordenstams "Dynamite" - ni vet, den med "Mary Bell" på.

Jonathan Lethem. Därför att han skriver böcker man kan dansa till, och för att det inte finns några gränser alls i hans böcker; allt hänger ihop. Som Auster, fast... kul. Specialpris: tio blanka CDs att bränna blandskivor åt mig på. (You Don't Love Me Yet, The Disappointment Artist, Motherless Brooklyn, Kafka Americana, Fortress of Solitude)

Joss Whedon får ett som egentligen är delat med lite andra smarta TV-författare. David Chase, David Simon, Jenji Kohan, John Swartzwelder etc. När Hollywood har svalt sin egen svans och bara gör remake på remake är det på TV saker händer. Specialpris: ett garanterat kontrakt på valfritt antal säsonger på HBO, F/X eller Showtime. (Nytt avsnitt av Dexter om ett par minuter!)

Majgull Axelsson. Som tröstpris för att en av våra just nu största författare väl antagligen inte får den där akademiplatsen som är ledig nu - i alla fall inte i vår verklighet, men säkert i någon annan. Specialpris: 24 timmar med superkrafter. (Slumpvandring, Den jag aldrig var)

Etiketter: ,

9 Comments:

Blogger Maria said...

Här kände jag bara igen ett namn och det var det sista. Det kanske får bli några nya bekantskaper alltså! Vilken rolig idé med dina specialpris.

10:08 em  
Anonymous Anonym said...

Grym lista! Och vilka bra priser. Önskar att jag hade kommit på det. Mina författare fick ju bara ära... Så mesigt.

10:47 em  
Blogger Lotta said...

Hej, instämmer med Maria. Bara Majgull Axelsson som jag kände igen. Ska bli intressant att se vad de "nya" är för några.

8:23 fm  
Blogger katafon said...

Hej! Kul att ni gillar. Snabb presentation av de som folk verkar vara obekanta med:
- Thomas Pynchon: galenpanna till romanförfattare som debuterade 1963 och har fått ur sig hela sju romaner sen dess. Lika känd för att vägra visa sig offentligt som för sina komplexa (och helt otroliga) böcker. Tips: "Mason & Dixon", "Gravitationens regnbåge"

- Gitta Sereny: Österrikisk/engelsk journalist som skrivit ett antal tjocka och väldigt tänkvärda böcker om bl a nazityskland och barnmisshandel. Tips: "Tyskt trauma".

- Jonathan Lethem: romanförfattare från Brooklyn, blandar högt och lågt hej vilt. Tips: "Motherless Brooklyn"

- Joss Whedon: skapare av bl a "Buffy the vampire slayer", som delar med David Chase ("Sopranos"), David Simon ("The Wire"), Jenji Kohan ("Weeds"), John Swartzwelder ("The Simpsons") och en bunt andra.

10:26 fm  
Blogger *Malin* said...

Oj, håller med övriga. En massa nya namn att bekanta sig med.

Och vad kul att de får "riktiga" pris också. Håller med Pi att man ju verklgien borde gett dem ngt mer än bara äran... :-)

11:13 fm  
Blogger Signe said...

Hallå, här är jag helt ute, den enda jag känner till är Maj-Gull och hon kommer med på min lista. Mycket spännande författare
Signe

6:09 em  
Blogger Spectatia said...

Men Pynchon borde ju ge kameran en chans igen, för värre än vad han såg ut i marinuniformen i 1957 kan han väl knappast se ut idag.

För mig kvalificerar Sereny faktiskt för den förra listan. Har Cries Unheard oläst i bokhyllan, och det är egentligen helt vansinnigt.

1:26 em  
Blogger katafon said...

Spectatia: måste erkänna att "Cries Unheard" är den av de stora Serenyböckerna som jag också har oläst... det måste verkligen åtgärdas. Hennes andra är skrämmande bra (med betoning på skrämmande).

Det var faktiskt någon som lyckades filma en 10-sekunderssnutt av Pynchon häromåret. Finns på youtube, komplett med skrattretande kommentarsspår av en Pynchonolog ("Vi ser här att han har en penna i fickan. Detta tyder troligtvis på att han jobbar på en ny roman. Av hans baseballkeps kan vi uttyda...")

2:28 em  
Blogger Spectatia said...

Men den måste ju nästan ses. Om inte annat så låter ju den där Pynchonologen rätt underhållande. :-)

8:39 fm  

Skicka en kommentar

<< Home