20060816

Kafka Americana

Jonathan Lethem & Carter Scholz - Kafka Americana

Betyg: 3

Väldigt intressant idé: ta Kafkas liv, myt och berättelser och ryck upp dem med rötterna och släng in dem i det amerikanska 1900-talet med en rejäl postmodern spinn. Stackars K, han får det inte direkt roligare. Lethem och Scholz skriver två berättelser var och så gör de en - som nog är den bästa - som en duett, komplett med väldigt metaaktiga inpass till varandra.

Två utmärkta författare (Lethem ett geni, och jag måste läsa mer av Scholz) och som sagt, kul upplägg; men antagligen hade jag fått ut mer av det om jag haft Kafka i färskare minne än jag har. Men den helt hysteriska (och tragiska) idén att låta Kafka totalsabotera Frank Capras karriär genom att skriva ett helt annorlunda manus till "It's a wonderful life" får bara den att få mig att tro att jag kommer att återvända till detta med pennan i högsta hugg.

Etiketter: