20080113

Sara Stridsberg rules OK

Tips från The Girl Least Likely; Som om det inte vore nog med att Sara Stridsberg är på god väg att bli vår största nu levande romanförfattare (nya romanen Sub Rosa är visst på gång, men jag vägrar läsa utdraget i DN - den vill jag ha helt ospoilad) är hon inte helt dum på att skriva om andras litteratur heller. Hennes utläggning om Nabokovs Lolita i Aftonbladet (av alla ställen) är bland det mest lyriska och intelligenta jag sett skrivas om den boken, och fångar precis in varför det är både en av de mest fantastiska och en av de mest otäcka romaner som kom ut under 1900-talet.

(Någon gång borde jag skriva en lång utläggning om likheterna mellan Lolita och Elefantmannen - voyeurismen upphöjd till konst och vänd mot betraktaren, offret som hyllas som martyr och kallas "tragisk" av dem som ser det på bekvämt avstånd - men jag gitter inte just nu.)

Etiketter:

3 Comments:

Blogger Spectatia said...

Men jag ser fram emot att du kanske gitter om ett tag...? :-)

9:17 fm  
Blogger katafon said...

Heh. Någon gång borde man försöka sammanställa alla såna där kopplingar man gör när man läser böcker/tittar på film/TV, men då slutar man väl som Martina Lowden... :-)

9:29 fm  
Blogger Spectatia said...

:-D Ja, risken finns.

3:39 em  

Skicka en kommentar

<< Home