20071217

Den långa flykten

Richard Adams – Den långa flykten

Betyg: 4

Ett år som började med en antropomorfiserad gnagare bör väl avslutas med lite fler. Den långa flykten är en sån där bok jag velat läsa ett bra tag men som aldrig riktigt blivit av, men... till slut sker det mesta. Och visst, det vore synd att påstå att det här är ett fullkomligt mästerverk; hur spännande och fascinerande kaninernas resa både genom en liten bit av England och genom sina egna möjligheter är, så brister den några gånger. Jag har lite svårt att köpa hela upplägget när de morotsfrossande kanicklarna i ena sekunden för komplexa moraliska resonemang och i nästa är helt oförmögna att förstå en bro, WWII-referenserna är lite väl övertydliga, och ju mindre sagt om könsrollerna desto bättre. Men herregud, vilka underbara karaktärer Hassel, Femman, Kronan och de andra är, och slutet... jämmer... slutet...

Hrm. Alltså, rekommenderas. Även till vuxna människor som inte alls får något vått i ögonvrån av att djur dör.

Etiketter:

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Är det där den där eländiga boken som dök upp hela tiden när jag letade efter Douglas Adams böcker på biblioteken hemma i Hagfors? Den kommer för mig alltid att vara ett hinder i kartotek och hyllor i jakten på den högsta litteraturen! :-)

1:36 em  
Blogger katafon said...

Haha, känner igen det. När jag tänker efter så är det nog det som hållit mig ifrån att läsa den.

2:59 em  

Skicka en kommentar

<< Home