20071011

Bokfemman

Det här med bokfemman verkar kul. Jag tror jag hänger på.

Fem böcker jag av outgrundliga skäl inte läst trots att jag verkligen borde

Det finns ju förstås tusentals böcker man någon gång tänkt läsa och aldrig kommit sig för med. Men här är i alla fall fem som glor ilsket på mig varje gång jag ska välja ny bok. På något vis blir det värre av att jag på senaste tid försökt läsa lite fler klassiker; det finns liksom så många man missat...

Robert Graves - Jag, Claudius
Alltså, jag gillar det här med antiken. Jag har sett och sett om TV-serien baserad på den här boken. Jag har sett Caligula. Jag har tröttnat på Rome. Jag har läst Asterix. Jag kan citera "Friends, Romans, Countrymen!" på flera olika sätt. Men lik förbannat sitter Jag, Claudius där i hyllan och hånar mig på stålblankt latin med sin olästhet. Varföre?

Jeanette Winterson - Det finns annan frukt än apelsiner
Min första Winterson var Lighthousekeeping. Och jag älskade den bortom vett och sans och svor att läsa in mig på Winterson. Sen vart det Tyngd, och sen... tvärstopp. Måste göra nåt åt det. Jag har liksom inga ursäkter.

Charles Dickens - A Tale of Two Cities
Laziestgirlintown gav mig den här för sisådär en 10 år sen. Jag har inte kommit mig för att öppna den än. Jag vet inte vilket jag är räddast för; att få bekräftat att Dickens är en tråkmåns, eller att upptäcka att han är helt fantastisk och att jag måste läsa alla de där tjockisarna... Och jo, detsamma gäller för Austen, James, och en hel hoper andra (och de svenska klassikerna ska vi bara inte tala om. När ska man egentligen hinna med Sara Lidman, t ex?)

The Rough Guide To Conspiracy Theories
Jag älskar konspirationsgalningar. De är så söta när de går igång om sina prioriat, försvunna flygplan och formskiftande ödlor. Jag måste läsa in mig på dem, men den där boken har på något vis hamnat längst ner i högen och jag glömmer den hela tiden. Jag undrar vem det är som hypnotiserat mig att göra det. Jag behöver nog en hatt.

Peter Esterhazy - Harmonia Caelestis/Rättad utgåva
Den enda av de här jag inte äger. Jag beundrar människor som kan sno ihop såna böcker, ju. De där gigantiska kakaniska släkt- och samhällsromanerna... som sedan omedelbart måste skrivas om och kommentera sig själva. Det känns så underbart meta. Men att få tag på't till vettigt pris i Sverige... hmmm...

Etiketter: