20060815

Vad jag älskade

Siri Hustvedt - Vad jag älskade

Betyg: 5

Jag har av och till, i regel strax efter att ha läst en bok av honom, hävdat att Paul Auster är den störste nu levande författaren.

Men fanken vet om han ens är bäst i sin egen lägenhet.

Det här är det första jag läser av Hustvedt, men inte det sista, det må ni tro. I "Vad jag älskade" lyckas hon med en sån där great American novel (det är en genre!) där det personliga, det samhälleliga och det filosofiska vävs ihop till en enda perfekt väv... där vissa författare gräver ner sig i Budskapen och Teorierna och missar det där med historieberättande lyckas hon här skapa en roman som funkar på alla nivåer. Om en vänskap, om två äktenskap, om konsthistoria och tidsanda, sjukdomar och kärlek... oj oj oj jävlar. Hon går i flera fällor som borde ha fått henne att snubbla - allt är berättat i första person, det blir en mordgåta, hon skriver lååånga beskrivningar av konstverk hon kanske hade velat göra själv men fann det lättare att uppfinna i en roman - men ror hem alltihop. Nästan perfekt.

Låtförslag: Transvision Vamp - Andy Warhol's Dead.

Etiketter: