20060815

Harry Pôtter å de vises sten

JK Rowling - Harry Potter och de vises sten

Betyg: 3

Tänkte jag fick lov att läsa den till slut för att se vad allt rabalder var om.

Är inte sådär väldigt imponerad.

Visst, grundstoryn är bra, även om liknande grejer gjorts förut. Och jag kan förstå hur Rowling har kunnat bygga ut det med den ena uppföljaren efter den andra; det är ett rikt universum hon skapat.

Det som stör mig är (och jo, jag inser att jag inte direkt är målgruppen) är att Rowling skriver styltigt, raddar klichéer på varandra och verkar mer intresserad av den där poängtävlingen än vem som faktiskt överlever. Att sedan översättaren verkar ha gjort sitt jobb på en förmiddag (vafan är en "kvastkäpp" eller en "marsstav" för något?) hjälper inte heller.

Men som sagt, fascinerande värld och fantasi.

Etiketter: