20060815

Everything Is Illuminated

Jonathan Safran Foer - Everything Is Illuminated

Betyg: 4

Jonathan Safran Foer kommer till Ukraina för att söka efter sin judiske farfars by, som jämnades med marken av nazisterna 1941 med bara någon enstaka överlevande. Han guidas runt av två generationer Alexander Perchov - farfar och sonson; Alex d y har en väldigt luddig uppfattning både om språket, världen och historian; Alex d ä var själv med och vill kanske inte minnas alltför mycket.

Stora delar av boken berättas på knackig engelska av Alex (d y), och jag stör mig länge på det; det blir liksom en gimmick, och jag tror det är med flit som hans dåliga engelska får honom att framstå som än mer naiv och okunnig än han kanske borde vara. Men det är en oerhört stark berättelse, och sista 50 sidorna kunde jag omöjligen lägga ifrån mig boken.

Om minnen, som är det enda som återstår av en kultur när den utraderats.

Om generationer, och att förstå och förlåta varandra.

Om vikten av att berätta vad som skett, även om det kanske inte berättas exakt som det faktiskt skedde.

Lite magisk realism à la Márquez... inte så lite heller. Lite mysticism. Lite historielektion. Mycket hjärta.

Etiketter: